Har van der Put en Spacecurator Niek Schoenmakers

za 7 jul t/m zo 12 aug

(Expositie in Grote Zaal)

Design dat met talent en zorg tot stand komt bevat vaak sculpturale kracht. Tijdens het ontwerpproces wordt er gebouwd, geschaafd, bijgestuurd, gecombineerd… Je kunt in het uiteindelijke product vaak de overwegingen van de maker terug zien, maar meer nog in zijn of haar schetsen.

Een schets is een krachtig instrument dat ons helpt een idee om te zetten naar vorm. Schetsen zijn direct; de fouten, twijfels en strubbelingen blijven als archeologische sporen zichtbaar. Dat maakt ze zo interessant.

Har van der Put (1960) schetst niet, hij schildert. Zijn werk heeft weliswaar dezelfde directheid en charme als een schets, maar daar waar de schets het beginpunt is van een zoektocht, zijn de schilderijen Van der Put eerder een vervolg op iets dat al af is. De kunstenaar laat zich inspireren door voorwerpen en sferen en weet deze op geheel eigen wijze in te zetten om een nieuwe werkelijkheid te creëren.

In deze tentoonstelling wil ik de sculpturale elementen van design in combinatie met de schilderijen van Van der Put gebruiken als bouwstenen om een nieuw werk te creëren. Hiervoor heb ik SpaceCurator Niek Schoenmakers (1989) gevraagd te reageren op de schilderijen van Har van der Put.

Schoenmakers is opgeleid als architect. Op jonge leeftijd begon hij al met het verzamelen van kunst en design en is al enkele jaren actief als recensent en curator. Hij koos ervoor een stap in de richting van de kunstenaar te zetten door louter design te kiezen uit zijn eigen collectie waarmee hij zijn inbreng hoogst persoonlijk maakt. Door visuele prikkels af te zwakken of juist te versterken volgt hij de werkwijze van Van der Put in de hoop nieuwe verbanden te leggen tussen zijn eigen collectie onderling én de geselecteerde schilderijen. Met als doel de merkbare entiteit, die steeds aanwezig is in het werk van Van der Put, te volgen.

Niels Broszat (1980) beeldend kunstenaar en initiatiefnemer van deze tentoonstelling